به گزارش مشرق، حجتالاسلام والمسلمين جواد جعفري، معاون پژوهش پژوهشکده مهدويت(ع) در گفتوگو با فارس اظهار داشت: نقدهايي که به مستند «ظهور بسيار نزديک است» وارد شده است به اين معنا نيست که اعتقادي به نزديک بودن ظهور امام زمان عجّل الله تعالي فرجه الشريف وجود ندارد، بلکه همانگونه که در روايات اسلامي آمده است بايد صبح و شام منتظر ظهور حضرت وليعصر عجّل الله تعالي فرجه بود.
وي در ادامه بيان داشت: انقلاب اسلامي، زمينهساز ظهور حضرت وليعصر است و معتقديم که انقلاب اسلامي متصل به ظهور امام زمان عليه السّلام است؛ زيرا موجب بيداري جوامع اسلامي شده و طبيعتاً باعث بهترين زمينهسازي ظهور شده است و البته اميدواريم که اين انقلاب اسلامي متصل به انقلاب جهاني حضرت مهدي عجّل الله تعالي فرجه الشريف بشود.
* سيدي «ظهور بسيار نزديک است» برداشت اشتباهي از کلام بزرگان دارد
جعفري گفت: انتقاداتي که از سوي جمعي از علما به اين مستند شده است به خاطر فرد يا شخص خاصي نيست بلکه فقط يک بحث علمي است و اين بحث نيز نياز به ارائه مستندات و دلايل محکمي دارد تا اعتراضي و تعارضي در اين ميان بهوجود نيايد.
عضو هيئت علمي مرکز تخصصي مهدويت خاطرنشان کرد: يکي از اعتقادات شيعه اين است که ظهور امام زمان هر لحظه ممکن است اتفاق بيفتد اما نکته اصلي بحث اين است که ادعاهايي در اين مستند آمده است که هيچ دليلي براي آنها وجود ندارد و در نتيجه باعث انحرافاتي نيز در جامعه ميشود.
وي تأکيد کرد: يکي ديگر از مشکلات اصلي اين مستند، سوء برداشتهايي است که از سخنان و کلام بزرگان داشته است؛ به عنوان نمونه، امام خميني(ره) در سخنانشان فرموده بودند که همه بايد آماده ظهور امام زمان عجّل الله تعالي فرجه الشريف باشند و يا مقام معظم رهبري يک زماني بيان کرده بودند که اگر مقدمات ظهور را فراهم کنيم، ظهور اتفاق ميافتد؛ اما متأسفانه برداشتي را از اين کلام کردهاند به اين صورت که بزرگان آگاهي و خبر از زمان ظهور حضرت دارند، بنابراين طبق گفته آنها تا چند سال ديگر حتماً اين اتفاق ميافتد، در صورتي که اينگونه نيست؛ و از طرفي کلام اين بزرگان نيز اشتباه نيست و در حقيقت، کلام امام صادق عليه السّلام است که فرمودند: همه بايد منتظر و آماده ظهور امام زمان باشند.
* استناد به «خطبة البيان» بهدليل ضعف در سند، اشتباه است
عضو هيئت علمي مرکز تخصصي مهدويت ابراز داشت: يک تحريف معنوي در اين مستند رخ داده است که مدنظر بزرگان و علما نبوده و نيست، يعني يک سري معاني غيرواقعي را از کلمات بزرگان برداشت کردند، اما همه اين اعمال، حقيقت را عوض نميکند؛ به عنوان نمونه در قسمتهاي مختلفي از مستند، سه بار تصوير مقام معظم رهبري را نشان ميدهد که ميفرمايند: «من با اطمينان کامل ميگويم که تحقق کامل وعده الهي در راه است» اما اين جملهاي را که مقام معظم رهبري فرمودند: «اين هنوز آغاز کار است» حذف کردهاند و در نتيجه يک چنين تحريفهايي، خواسته يا ناخواسته صورت گرفته است.
جوادي اظهار داشت: اين مستند براي اثبات اتفاقات رخداده در کشور عراق، به «خطبة البيان» تمسک کرده است در حالي که هيچيک از بزرگان و عالمان ديني آن را نقل نکردهاند، در نتيجه اين خطبه نزد بزرگان از لحاظ سندي ضعيف است، به عنوان نمونه هواپيما در اين مستند، نمايش داده ميشود و سپس گفته ميشود که هواپيما در حديث آمده است در حالي که در اين ميان يک غلط ترجمهاي رخ داده است و به جاي اينکه «نفس النوافس» را «دمندگان بدمند» معنا کنند، گفتهاند «شکافندهها بشکافند» و آن را بدون هيچ دليلي به عراق ربط ميدهند و در نتيجه هر بينندهاي نيز احساس ميکند که اين مطالب واقعيت دارد.
* «ظهور بسيار نزديک است» وقوع تمام روايات را بهطور يقيني آورده است
وي بيان داشت: از ابتدا تا انتهاي اين فيلم، يکبار هم از واژه «ممکن است» يا «گمان ميرود» استفاده نشده است و همهچيز را به صورت يقيني ذکر کرده است و نشان ميدهد که سازندگان اين مستند، نگاه جامعي به اين احاديث ندارند.
عضو هيئت علمي مرکز تخصصي مهدويت خاطرنشان کرد: اکثر احاديث نقلشده در اين مستند، از کتاب «الفتن» ابنحماد گرفته و تمسک شده است. به عنوان نمونه روايات صحيحه در مورد حاکم عربستان اين است که او را بر اثر انجام يک عمل ضداخلاقي ميکشند در حالي که در مستند، خلاف اين نيز بيان شده است.
جوادي گفت: در کتاب «الفتن» ابنحماد احاديث معارضي وجود دارد که در اين مستند نيز به آنها اشاره شده است، به عنوان نمونه، عبارت «بکفّه اليمني خال» در اين کتاب ذکر شده و در جاي ديگري در همين کتاب عبارت «في کفّه اليسري خال» آمده است در حالي که بايد چرايي تعارض بين اين دو عبارت را تبيين کنند و حال اينکه از آن غفلت کردهاند.
وي تأکيد کرد: مستند «ظهور بسيار نزديک است»، اوصاف سيد خراساني را به يک جوان و شاب تعبير کرده است اما در روايات شيعي، هيچ وصفي براي سيد خراساني نيامده است و فقط به «الخراساني» در روايات اسلامي اشاره شده است.
از طرفي اگر اين مستند، سيد خراساني را يک فرد جوان و شاب معرفي کرده است، پس چگونه ميتوان اين لفظ شاب را بر مقام معظم رهبري تطبيق داد؛ بنابراين به هيچ عنوان، لغت از نظر معنايي ياري نميکند و از طرفي نيز بلاغتي در آن وجود نخواهد داشت.
عضو هيئت علمي مرکز تخصصي مهدويت ابراز داشت: در اين مستند صراحتاً وقت ظهور تعيين شده است و اينطور آمده است که «از آغاز انقلاب ايرانيان تا زمان ظهور حضرت وليعصر عجّل الله تعالي فرجه الشريف به قدر عمر يک انسان فاصله است» در حالي که حرفهايشان هيچ پايه و اساسي ندارد و هيچ فردي ملتزم به اين احاديث نميشود.
* آيتالله کوراني تطبيق شخصيتها بر بزرگان را غيرعلمي و حرام ميداند
جوادي بيان داشت: يکي ديگر از مشکلات مستند اين است که گفته شده سيد حسني همان سيد خراساني است و معتقدند که استغاثه مقام معظم رهبري همان استغاثه سيد حسني است در حالي که طبق روايات معتبره موجود در کتاب کافي ج 8 ص 224 ح 285، سيد حسني در مکه است و قبل از قيام امام زمان عجّل الله تعالي فرجه الشريف قيام ميکند و شهيد ميشود.
مرحوم علامه مجلسي نيز در کتاب بحارالانوار به نقل از کتابهاي غيرمعتبر گفته است که سيد حسني اهل طبرستان ديلم است، در نتيجه سيد حسني، خراساني نيست و اوصافش با او متفاوت است.
وي اظهار داشت: اين مستند در زمان معرفي سيد حسني نشان ميدهد که سيد حسني از مردم براي ياري دين کمک ميخواهد و در نتيجه مردم طالقان به او کمک ميکنند و از طرف ديگر دعاي مقام معظم رهبري در نماز جمعه را که فرمودند: «اي سيد و مولاي ما، دعا کن براي ما!» را همان استغاثه سيد حسني ميدانند در صورتي که سيد حسني اين صفت را ندارد.
عضو هيئت علمي مرکز تخصصي مهدويت خاطرنشان کرد: آيتالله حائري عراقي مطالب اين مستند را تکذيب کردند و فرمودند: در کبري و صغراي اين مستند اشکالاتي است و رواياتش قابل اطمينان نيست و با تأکيد بسيار زيادي گفتند: که من هرگز در حرفهايم مقام معظم رهبري را خطاب به سيد خراساني نکردهام.
جوادي گفت: البته به مناسبتي مقام معظم رهبري نيز از کساني که به ايشان نسبت سيد خراساني را ميدهند، اعلام نارضايتي کردند و فرمودند: مگر ما خودمان تريبون نداريم که هرکسي هرچيزي را که بخواهد به کسي نسبت ميدهد.
وي در ادامه اظهار داشت: آيتالله کوراني تطبيق شخصيتهايي چون يماني، سيد خراساني و شعيببن صالح و . . . را به بزرگان، از نظر شرعي حرام و از نظر علمي غيرعلمي ميداند، زيرا همه اينها موجب تعيين وقت ميشود.
عضو هيئت علمي مرکز تخصصي مهدويت ابراز داشت: شخصيت «شعيببن صالح» در اين مستند، به معناي فردي که مردمي است معرفي شده است و آن را به احمدينژاد اطلاق ميکنند در حالي که شعيببن صالح همانگونه که در روايات آمده است از قبيله بنيتميم است و هيچ ربطي به احمدينژاد ندارد و از طرفي طبق روايات صحيحه، شعيب نوجواني کمسن و سال است و محل خروجش از سمرقند است.
جوادي گفت: بنابر قول آقاي سيجاني ـ که سازنده اين مستند است ـ او دانشجوي دوره داروسازي است و تحصيلات حوزوي ندارد و اين جاي تعجب است که چهطور يک فردي که هيچ اطلاعات عربي ندارد اصلاً احساس مسئوليت نميکند و از انجام اينگونه کارها خودداري نميکند.
وي اظهار داشت: در بخش ديگري از اين مستند، سيدحسن نصرالله را «سيد يماني» معرفي کردهاند در حالي که با توجه به روايات اسلامي، سيد يماني از نوادگان امام سجاد عليه السّلام است.
* سيدي «ظهور بسيار نزديک است» به نشانه صيحه آسماني در آخرالزمان نپرداخته است
عضو هيئت علمي مرکز تخصصي مهدويت گفت: در اين مستند آمده است که شعيببن صالح از شهر ري خروج ميکند اما طبق روايات اسلامي، يک حديث از امام معصوم عليه السّلام که فرموده باشند شعيببن صالح از شهر ري خروج ميکند، نقل نشده است اما در کتاب «الفتن» ابنحماد اين طور آمده است که حسن بصري خروج شعيب را از ري ذکر کرده است که البته چنين روايتي ضعيف السند است. بنابراين کسي که در مقام سخن گفتن قرار ميگيرد بايد از روي حجت شرعي حرف بزند و احساس مسئوليت داشته باشد.
جوادي خاطرنشان کرد: مستند «ظهور بسيار نزديک است» درباره وضعيت جسماني شعيببن صالح گفته است که او فردي لاغراندام است اما هيچ روايتي در اين زمينه وجود ندارد و يا به گونهاي بشارتهايي را که احمدينژاد گفته، برجسته کرده است که گويا او با امام زمان عجّل الله تعالي فرجه الشريف ارتباط دارد و اين يکي از انحرافات اصلي و بزرگ اين مستند است.
معاون پژوهش پژوهشکده مهدويت تأکيد کرد: در اين مستند اصلاً به نشانه صيحه آسماني در آخرالزمان که در بيش از 300 روايت آمده، نپرداخته است در حالي که چقدر امامان معصوم عليهم السّلام تأکيد داشتند که اين صيحه شيطاني است و گروهي را در عصر ظهور گمراه خواهد کرد. و حتي در روايات اسلامي آمده است که سفياني را با عمل و کردارش بشناسيد زيرا که او با جنگ و خونريزي بيتالمقدس را تصرف ميکند.